Thursday, March 13, 2014

Stranded

Hello and haii, 


Hmmm..this time aku nak tulis sebab apa aku terpaksa stay indonesia for a almost a year , hurmmm...  here goes..~




Kuliah untuk semester pertama aku tamat masa akhir bulan january, aku dah tak ingat bila, but dalam akhir bulan 1 laa.. pada mulanya aku excited nak balik Malaysia, sebab dengar kata KITAS iaitu macam satu bentuk kad la yg boleh kita duduk bebas dekat sini, kira macam IC pendatang asing,, nak buat kitas ni bukan sekejap , sebab pengurusan kat indonesia ni agak leceh sikit sebab kena hantar dekat Jakarta semua, lagipun bilangan mahasiswa baru kali ni bukan nya sikit, so ambil masa dalam 6 bulan jugak laa..

so aku agak excited bila dapat tahu KITAS aku antara yang paling awal siap, depa cakap dalam tengah bulan 2 kitas aku siap, so masa tu aku ingat maybe aku boleh duduk Malaysia dalam 2 minggu ,+ 1 minggu skip kuliah, kirannya 3 minggu lah,  hehe.. , oh ya, antara sebab cuti semester kali ni pendek sebab kuliah aku untuk semester 2 ni pendek je, dalam 3 bulan gitu la, okay let me explain, 

macam ni, aku habis kuliah akhir bulan 1, masuk balik dalam awal bulan 3, but, cuti semester seterusnya dalam akhir bulan 6 ,tapi not sure la, tu pn hear from kata kata senior dekat sini, so tak dapat confirm la bila akan habis semester 2 ni, faham ? okay, continue the story..

Kamil ( Ketua Imigrasi dan Kepolisian PKPMI-CPB ) tanya aku, kalau nak balik , boleh la bayar duit exit untuk balik ke Malaysia, aku cakap aku not sure lagi, sebab masa tu kamil pun tak dapat confirm tarikh KITAS aku betul2 siap, so, aku tak berani nak gamble, mana tahu tiba2 KITAS aku siap masa akhir bulan 2, tak ke naya aku? dah la duit nak bayar exit tu bukannya murah, urmm..

Finally, KITAS aku siap 13hb Februari, aku masa tu excited la nak balik en, My mom pun suruh balik, sebab dah lama sangat stay kat Indonesia, aku pun rindu gila at my home, :(

But, semua tu stop bila aku buka facebook and PKPMI post jadual pengisian KRS and tarikh mula kuliah, masa aku tengok tu, Allah, memang tepuk dahi la, tengok2 tarikh buka kuliah 20hb februari, im like... What the F la? tak berbaloi la en,kalau aku balik pun,so aku bincang semula dengan ayah aku,ayah aku nasihat suruh stay je Indonesia, sebab nak balik pakai banyak duit, so, aku tak nak la kan menyusahkan mak bapak aku.. jadi aku pun batalkan niat aku untuk balik, Hmmm..

My story isnt finished yet, actually,aku sebenarnya menyesal sangat sebab tak balik hari tu, sebab, rupa-rupanya maklumat yang PKPMI ( Persatuan Pelajar Malaysia di Indonesia ) tak betul, fakulti aku buka pengisian KRS dalam akhir bulan 2 and kuliah start dalam 3hb Mac, perasaan aku masa tu, hmm..mmg Allah je yang tahu macam mana, thats not all.

Memang lah kuliah start 3hb Mac, but minggu pertama tu, semua Lecturer tak masuk kecuali English and Bahasa Arab Class ( aku skip kelas ni hari tu, zz ) , bukan tu je, right now, Riau dilanda Jerebu yang sangat sangat teruk, sampai pemerintah terpaksa keluar cuti seminggu, nampak?

Kalau lah aku balik en, mesti nak dekat sebulan lebih aku dapat stay Malaysia, huu.. :'( ,  so, aku rasa terpaksalah aku tunggu balik akhir bulan 6 nanti, hurmm.. :/



Waiting~

Tapi, nevermind lah, mungkin ada hikmah dengan apa yang berlaku, so.. suka or not, aku terpaksalah redha, so bermakna kiraan kasar aku stay dekat sini nak dekat 10 bulan lebih, nampaknya tak dapat lah aku jumpa sepupu2 yang kecik and cousin2 aku yang last aku jumpa masa dorang baru lahir, ( aku memang rapat dengan family belah my mom ) , 

Tu jelah aku nak tulis, Cant wait nak balik Malaysia bulan 6 nanti, ^_^

kbaii



Related Articles

0 comments:

Post a Comment