Saturday, June 28, 2014

'DREAM'

Post kali ni aku nak tulis sedikit tentang impian yang mungkin hanya wujud dalam angan angan aku sahaja, bukan impian merapu, but this is about what i want to learn the most , yeah about education, okay here goes~ 


Aku dilahirkan dalam latar belakang yang educated, my mom and dad get married masa depa proceed their studies in Egypt , yeah they got married in Egypt, my dad, yang lebih kepada Syariah Islam and my Ummi lebih kepada Bahasa Arab, After that, they continue their studies at tempat yang aku sedang amik degree sekarang, ya, PekanBaru , Riau Indonesia, yang dahulu nya dipanggil IAIN ( Institut Agama Islam Negeri ) yang lebih kepada separa kerajaan yang sekarang ni dah diupgrade jadi UIN ( Universitas Islam Negeri ) yang fully kerajaan, well, yang aku nak cerita kat sini bukan pasal ni sebenarnya, tapi ntah macam mana dh termasuk ke hal ni pulak dah, kay, carry on..

Masa aku sekolah rendah, darjah 1-3 , aku sekolah dekat satu sekolah yang boleh dikatakan sekolah swasta yang agak berprestij la jugak, yang dipanggil AIIS ( Aqfa Intergrated Islamic School ) yang sekarang ni dah tukar IIS ( Intergrated Islamic School ), sekolah ni menggunakan fully English, and guru guru dorang memang terpilih, oh ya, sekarang ni aku dah 21 tahun, so aku malas nak kira tahun berapa masa aku darjah 1-3 tu, 

so kami student memang di didik memang berteraskan english la, nak cakap macam mana pun susah but majority of us uses english in our daily conversation, and anak tengku mahkota , Tengku Hassanal pun pernah bersekolah sekejap dekat situ, i bet he wont remember me, lol, 

so from that moment, aku jadi macam suka la dekat bahasa inggeris ni, masa aku pindah masa sekolah harian biasa, aku kira terkenal la kalau dalam whole darjah tu, marks english aku biasa nya memang 90+, well, our whole level of education masa sekolah AIIS tu memang sangat berbeza dengan sekolah harian biasa, dah rasa macam riak pulak, haha, 

Aku sering jadi rujukan kalau bab2 bahasa inggeris ni even sampai sekarang, tapi aku realize that sekarang my english semakin lama semakin agak worst la jugak, well, selepas aku keluar sekolah AIIS tu, aku banyak belajar sendiri english dengan tengok cerita omputih tanpa subs and with subs mostly, reading english novels and listen english songs, mungkin dari situ makin hari Vocab aku makin improve so does grammar and other english stuff,

but now, i can feel that my english is not as good as usual, well, sebenarnya bila kita dah boleh type and speak dalam english ni, dia rasa macam bila kita baca balik about things we wrote mesti akan rasa something wrong dengan sentence tu, but now, aku dah susah nak sedar, hmm.. tengok dah lari tajuk lagi, ni namanya tulisan syok sendiri,

kay continue, i teringin sangat proceed dalam bidang TESL , but oleh sebab Malaysian Education system ni agak aku tak setuju, because, my SPM kiranya boleh laaa.. dalam 3A's , but oleh kerana aku aliran sastera and A aku tak berapa banyak, ditambah lagi Math ( i hate math ) tak kredit , so, impian aku untuk amik TESL terkubur macam tu je, IPTS? well, aku bukan nak perlekehkan IPTS ke apa, but mostly IPTS ni its all about money, tapi belajar mana mana pun sama kan? yang penting diri tu, sebab aku ada kawan yang amik TESL dekat UNISEL and sampai sekarang aku tak tahu apa yang dia dapat dari TESL yang dia amik tu, bila aku try to speaking dengan dia, dia tak reti, grammar pun berterabur dan aku tak tahu macam mana dia survive sampai graduate, so, faham faham jela apa yang aku cuba sampaikan dekat sini, lagipun im not from a wealthy family, aku tak nak menyusahkan diri dengan buat pinjaman so aku amik STPM, 

Masa STPM dulu, takde siapa yang boleh ajar aku english dalam STPM,so aku taknak amik risk, sebab tu ler, and now, aliran aku lebih kepada syariah islam, so memang nampaknya dh lari jauh la dari English edu, but,, oh ya one more thing

Aku juga sangat suka Seni, sejak dari kecil lagi, and my parents cakap when i was little aku ni jenis suka main sorang2 , imaginasi tinggi la katakan, and i start practice drawing based kepada Anime, masa tu terkenal Dragon Ball, so aku mula melukis sikit2, and even tade basic apa apa, nothing dan tiada tunjuk ajar siapa siapa, aku terus lukis lukis hingga jadi hobi aku tak kira masa, practice makes perfect, so aku dapat tengok improvement la sikit, dari segi lukisan tu,

Pasal Seni ni pulak, oleh kerana aku bersekolah menengah agama ( SMA ), tiada subjek seni macam sekolah SMK biasa, so, macam tu lah, aku lukis syok sendiri, pernah juga aku cakap dekat ayah aku yang ingat nak amik seni lepas SPM, but both my parents tak menyokong sebab depa cakap seni sekarang tak berapa menjamin masa depan, so, terkubur jugaklah impian aku tu, but still now, aku tak pernah berhenti drawing, walaupun kalau nk tgk tade lah hebat mana pun, but , hey, aku nak belajar basic2 semua tapi macam yang aku cakap, aku tiada kesempatan, hmm..

tu jelah aku nak tulis kot, actually banyak lagi aku nak tulis, tapi rasa macam dah lebih dari 1000 patah perkataan, tak suka tulis banyak2 sebab serabut, next post mungkin aku nak tulis pasal type of girl that i adore, cehh, tapi tengok lah kalau ada mood, ada lah tu, hee.. :3

thats all peeps, see yaa, kbaii



Related Articles

0 comments:

Post a Comment