Thursday, September 8, 2016

Kukerta

Assalamualaikum.. Hai there,  im back :D
Well,  oleh kerana dah lama tak update blog ni,  so,  kali ni excited nak cerita pasal pengalaman KKN ( kuliah kerja nyata )
Apa itu kuliah kerja nyata? 
Baju rasmi KKN kitaorang yang hanya pakai sekali saja, lol
Kuliah kerja nyata tu adalah sesuatu program bakti sosial selama 2 bulan di desa desa yang terdapat di Riau yang diwajibkan kepada semua mahasiswa-siswi Universiti gue,  so,  selepas habis semester 6, sebagai syarat grad,  mmg kena buat bakti sosial masyarakat,
Sbnrnya,  aku takde la excited sangat pasal kkn ni,  ye lah kan,  terpaksa berkorban cuti 3 bulan tu kot,  sebaik la merasa puasa and raya kat malaysia,  sebab pelajar sebelum2 ni dorang puasa and raya kat tempat KKN dorang,  sebab puasa kan makin lama makin awal en,  so sebab tu la nasib baik x kena waktu bulan puasa,

So,  aku serahkan pemilihan tempat dekat member aku si Nasrul, oh yaa..  Sebelum tu,  ada benda yang sampai bila2 aku takleh lupakan berlaku, 
Well,  kkn ni kena daftar dulu,  ntah mcm mana,  aku tak tau pn kena daftar online,  masa dh tutup pendaftaran baru aku tahu,  seriusly aku mmg tak tahu kena daftar,  and sadly,  xde sape pn bgthu,  jadi aku pi la berjumpa dgn ketua yg berkaitan dgn KKN ni kt islamic center,
Masa tu, aku call jela Bapak tu,  ckp yg aku x daftar lgi kkn,  aku dikejutkan la tiba tiba bapak tu marah aku,  terkesima aku dibuatnya,  dia ckp buat tahun dpn je,  weh la,  takkan tahun depan kot,  maknanya aku habis semester 8 baru boleh kkn,  so semester 9 baru boleh grad,  mmg cuak la kan,  so,  aku jumpa terus la bapak tu,  bersemuka, 

Masa jumpa tu,  mmg la kena herdik,  menyusahkan dia la apa,  byk lagi la,  sbb ni berkaitan dgn pihak bank bagai ( yuran kkn ni kena bayar di bank )  so nk bukak balek website pendaftaran mmg satu perkara yg menyusahkan ramai pihak, 
Merayu punya merayu,  x dpt jugak kn,  so aku guna riak muka seposen + muka nak nanges dgn nada yg nak nanges jugak, mmg masa tu rasa nk nanges pon,  hahhaa kahkahkah,  bila teringat balek,  rasa nak jek muka sndiri, 

Last last,  mungkin sbb aku pelajar luar negara and dia kesian,  dia pn ckp nk tolong aku,  aku pn,  lega la kan,  so, petang tu, bapak budi dia telefon aku yg sistem dibukak sehari,    immediately aku sujud Syukur terus,  mana tak nya,  lega gila wehh..

So,  masa memilih tempat,  aku serahkan la kt mamat nasrul ni,  mula2 nak pilih tempat yg ada tempat yg best2 mcm tempat pelancongan gitu,  mcm yg diketahui,  yg indonesia ni mmg byk tempat2 yg menarik,  so destinasi kitaorang kat Rupat,  sebuah pulau yang airnya biru,  so best la kan,  masa si nasrul tu nak isi,  rupa2nya dh penuh,  semua tempat yg best2 dh ada org isi,  jubake betol,  so terpaksa la kitaorang amik kt desa gading permai di kampar kiri hilir,  katanya kt situ ad air terjun lipat kain, 
Di Depan Pintu Masuk Desa Gading Permai, satu2 nya pintu masuk dan keluar 


Tetapi rupanya tempat air terjun tu punyalah jauh,  so plan kitaorang x menjadi laa.. Tapi sebaik tak jauh sgt la dari tempat aku tinggal skrg,  ada la dlm 2 jam perjalanan,  45minit offroad,  jalan off road untuk kedalam desa tu jalan yang berbatu dan sangat berdebu, so kitaorang terpaksa pakai mask dan eye protection sebab habuk, sebab tu dalam gambar pakai mask bagai, tempat kitaorang ni memang dalam ladang kelapa sawit, so kiri kanan kelapa sawit jela ,Huhuhu,
Jalan Off Road yang memang berdebu gila, nak nak kalau lpas ad kenderaan lalu situ, 
Tapi dari situ,  ad hikmah yang besar disebalik x dpt pergi kt rupat tu,  nanti aku  post kat posting lain, hehe
So mungkin sampai sini jela post kali ni,  maklumlah,  aku tak suka tulis panjang berjela jela,  lagipn kalau ad yg membaca,  korang pn mesti muak kan nk baca panjang,  luls,

Klah,  thats all , see ya

Related Articles

0 comments:

Post a Comment