Friday, August 15, 2014

Home Made Chocolate Seller





Post kali ni aku nak share sikit sesuatu yang beri kesan yang agak dalam hidup aku, okay here goes..


Macam biasa, rutin harian ku buka facebook , scrolling... judging.. reading and other else, pastu ada satu post ni sangat menarik perhatian aku, theres a guy in a wheel chair holding paper, jadi aku pun click jelaa, rupa rupanya, Brader OKU, dia jual homemade chocolate, dengan penuh minat aku pun baca la whats going on sebenarnya,



bila tengok, seriusly memang kesian, malu dekat sendiri, and rasa bersyukur sangat sebab Allah ciptakan aku tanpa cacat cela, aku tengok orang macam ni lah patut kita tolong, sebab even dia tak mampu tapi dia tak minta sedekah, ni aku tgk, badan sihat tapi mengemis, nama abang ni ismardi tak silap aku, ada sorang perempuan yang dalam gmbr tu post kat facebook dia dan terus jadi viral, and as the result,ada sorang akak ni tolong brader ni, so skrg ni , brader ni duk menumpang la dekat rumah akak ni buat sementara waktu sambil jual homemade choc , actually homemade choc ni bukan dia buat, tapi ad orang nak tolong dia nak bagi dia kerja, brader ni ada minta kerja tapi oleh sebab fizikal dia, tak ramai yang nak amik dia kerja, tapi aku tengok brader ni pun jenis kuat solat, tgk dahi dia pun dah tahu kuat solat, bagus lah kan , patutnya orang2 yang cukup sifat ni patut amik iktibar, badan sihat tapi malas nak solat, ada yg tak solat lgsg, tak reti nak bersyukur . 

Mungkin Allah cipta hambaNya yang kurang upaya sebab nak suruh hamba2Nya bersyukur sebab dilahirkan cukup lengkap. ni ada yang bila dah cacat baru nak dekatkan diri pada Allah, tapi yang sedihnya, ada yang cacat pun still tak sedar diri, tu yang teruknya, kat dunia susah, kat akhirat pun susah, okay, back to the topic, Alhamdullilah, berkat mungkin dia kuat berdoa, ramai orang yang nak tolong brader ni, 


Tengok muka pun dah sejuk hati, maklumlah,muka orang yang solat dengan tak solat ni kita dapat beza, tapi taktahu la kan, ada Nur di muka brader Ismardi ni, bagi aku la,bagi orang lain aku tak tahu la pulak, Semoga dipermudahkan segala urusan brader ni . Aminn.. 

Dan aku harap, golongan2 seperti ini diluar sana harap2 orang lebih amik cakna, mereka tak minta pun lahir macam ni, so kita sebagai manusia yang sempurna sifat, tolonglah apa yang kita mampu, 

thats all, actually nak tulis banyak lagi, but its already late and i need sleep, 

P/S : sesiapa yang nak bantu, boleh la bank in wang kat abang iswadi ni, maaf salah sebut tadi, sikit pun tak pa, janji ikhlas, :')

BSN 1016141000052765

Mohd iswadi bin ismail.

Related Articles

0 comments:

Post a Comment