Thursday, July 17, 2014

Kucing Part 1


This time i wanna post about kisah kucing kucing peliharaan my family and peristiwa yang baru berlaku masa aku pulang ke Malaysia, here goes,~~



Before aku start tulis hal demikian, aku just nak tulis yang kadang2 bila tengah blog suwey gak, suwey dari segi bila kita nak tulis always dia reset to default module, padahal Font and alignment dah tuka, menyebab kena tukar setiap kali, haih, dan perkara ni agak menyebalkan aku, but nvmd that, 

Okay carry on, actually, my family start bela kucing seingat aku masa aku umur 8 tahun, masa tak pasti la tahun berapa, actually that time, tak bela pun,cuma selalu bagi kucing ni makan,so kucing ni selalu lepak rumah aku, and masa tu jiran aku,adalah seorang ustaz yang suka akan kucing, maklumlah, kucing ni kan binatang kesayangan Nabi Muhammad, :)

After that, tahun 2002 x silap aku la, banjir besar melanda Pahang, and then my family move out to other house, masa di rumah ni , tade kucing yang dibela,


Family aku start bela kucing balik masa kami berpindah lagi, Masa tu aku Darjah 6, Adik lelaki bongsu and adik perempuan yang number 4 tu dikira pencinta kucing la, nak nak adik perempuan aku tu, and my mom and dad pun tak kisah, and my father pun jenis suka kucing jugak tapi tade lah macam adik perempuan aku tu, adik aku tu, kalau boleh semua kucing dalam dunia dia nak bela, 

Adik Perempuan no 4 and yang bongsu, saje je
nak letak gambar buruk depa, hahaha
Aku pun tak pasti jugak macam mana kucing tu boleh jadi haiwan peliharaan kami, but to me, tu lah kucing yang terbaik aku pernah jumpa, jenis kucing yang sangat useful dan very smart, adik aku bagi nama ibu kucing or ada nama lain lagi aku rasa tapi aku dah lupa, nak cerita pasal ibu kucing ni paling lama duduk dengan family aku, dari aku darjah 6 sampai form 4, and then ibu kucing ni menghilang ntah kemana, mungkin membawa diri untuk mati sebab dah tua kot, dulu dia pernah melahirkan dua ekor anak kucing, sorang tu sangat lah comel, warna hitam putih and berbulu sangat lebat,and sekor lagi kucing biasa je ikut mak dia, kucing jantan, my lil bro namakan kucing tu jazz, yang comel gila tu kena kidnap dengan makhluk mana ntah, maklumlah, nampak kucing comel sikit nak amik, yang jenis jalanan lain tak nak pulak dikidnap nya,. haduii, manusia manusia, 

Okay , ni nak cerita betapa bagusnya ibu kucing ni, sejak ibu kucing ni bersama dengan family aku, masalah tikus memang takde, dulu keluarga aku ada bibik, bibik aku pun sayang dekat ibu kucing ni, ibu kucing ni tak pernah sekalipun kencing or berak dalam rumah, dia pandai bila nak buang ayaq besaq or kecik dia akan miau tanda nak keluar, and dia jenis manja, bila panggil mesti dia datang. Ad sekali tu, dia beranak, anak dia kencing dekat lantai ruang tamu, mungkin ibu kucing ni dia tahu kot yang mak aku ni memang pantang kalau kucing kencing dalam rumah, kencing kucing kan, tahu sendiri lah bau ni memang lahabau macam mana, tu kalau ad jenis kucing barua yang kencing dalam kasut tu memang selama lamanya lah akan berbau, so , ibu kucing ni, dia pergi jilat najis2 anak dia, and this thing happen infront of my eyes, and aku tak rabun , 

Jazz dalam kenangan
But too bad, suatu hari tu, dia hilang ntah kemana,so tinggalah waris dia si jantan bernama Jazz, we take care of jazz since it still a newborn kitten, and pasal jazz ni tak banyak nak cerita, kira kucing baik juga la, jarang buat masalah, but oleh sebab dia ni jantan and berlagak kuat pulak, so dia macam territorial sikit, spray ikut suka hati dia, nak tanda 'terittory' dia la kata, Si Jazz ni lama jugaklah dengan keluarga kami, but too bad dia ni pun tak hidup lama, mati muda, kes dia sebab dia suka sangat bergaduh dengan kucing dekat luar, so suatu hari tu teruk sangat dia bergaduh sampai separuh mati, Pergi bawak ke klinik , Dr cakap memang tade harapan, kena suntik ubat mati dekat dia, sebab kalau biar dia terseksa. so tamatlah riwayat beliau. sedih la jugak, its a good and handsome cat, walaupun tak sebaik mak dia tapi kira okay lah, peneman keluarga kami.



Okaylah, sampai sini je kot aku nak tulis, nanti sambung balik Part 2, tiba tiba penyakit malas and mengantuk menyerang ku secara drastik, so , until next time, ~~








Related Articles

0 comments:

Post a Comment